För dig som driver ett företag kan det här med att nå ut till dina kunder och att se till att hålla dem informerade och att påminna dem om saker ibland kännas svårt. Kunder missar eller glömmer bort information, och du vill samtidigt inte att de uppfattar dig som tjatig när du tar kontakt med dem om saker. Det finns dock en bra metod som löser detta åt dig, samtidigt som den automatiserar mycket för dig och ger dig mer tid över till annat som du ska få gjort.
Genom att använda dig av SMS kan du lätt nå ut till dina kunder eller medlemmar – och det handlar inte om att personligen skriva och skicka SMS varje gång det är något du vill meddela kunderna. Istället kan du använda dig av en SMS tjänst för företag, som automatiserar hela saken åt dig och skickar ut meddelanden vid förutbestämda, regelbundna tider samt inför kommande händelser som påminnelse till kunden eller medlemmen.
Fördelar med att använda en SMS-tjänst
Fördelarna med att använda SMS är många. En tydlig sådan är att meddelandet kommer direkt till dina kunders mobiltelefoner – som de flesta ju alltid har med sig – och att det inte på samma sätt riskerar att drunkna bland alla andra meddelande i deras mail eller deras fysiska post. Du kan på detta sätt nå ut med information som du absolut inte vill att de ska missa, och inte själv behöva lägga tid på att jaga efter kunder som har glömt bort ert bokade möte.
Populärt inom många branscher och områden
Att använda sig av denna typ av tjänst är populärt inom många områden. Ett bra exempel är inom vården, där man genom SMS kan nå ut till patienter inför bokade möten eller för att meddela om förändringar. Region Halland använde sig till exempel av detta för att göra patienter som bara hade tagit de första två doserna covid-vaccin medvetna om att en tredje dos var tillgänglig. Bibliotek erbjuder ofta möjligheten att via SMS bli informerad när en bok en låntagare har stått i kö för är tillgänglig, och företag skickar ofta ut SMS för att informera sina medlemmar om rabatter och erbjudanden.