Som kommunal tjänsteman eller kommunchef har du ett stort ansvar på dina axlar. Du är delaktig i att styra kommunen på rätt sätt och måste fatta rätt beslut i många stora frågor. Då är det också bra att vara en duktig ledare som kan motivera och pusha. Här kan du läsa mer om vikten av bra ledarskap.
Det är inte alla som föds som naturliga ledare. Däremot är det en egenskap som du kan jobba på. Du kan till exempel gå en ledarskapsutbildning och få en massa goda tips och råd. Fördelen är att du kan fortsätta arbeta på ditt vanliga jobb samtidigt som du går utbildning. Då kan du även omsätta kursmaterialet i praktiken.
Vad lär du dig på en ledarskapskurs?
Enkelt förklarat lär du dig hur du blir en bra ledare. Det inkluderar allt från hur du planerar projekt på bästa sätt till kommunikation och relationer. Hur du kommunicerar med ditt team är en stor del av att vara en ledare. Du måste kunna motivera dina medarbetare på ett bra sätt. Dessutom behöver du kunna ta tag i tuffa situationer och agera när någon är missnöjd.
Det spelar ingen roll om du inte har några förkunskaper sedan tidigare. Så länge intresset och engagemanget finns kan alla lära sig bli en bra ledare.
Därför behöver en kommunchef vara en bra ledare
En kommunchef har ett väldigt stort ansvar på sina axlar. Dessutom ska du vara ansvarig för en stor grupp människor. Om du som kommunchef är en bra ledare är det enklare att hålla ihop gruppen och leverera goda resultat. Det kommer löna sig för hela kommunen och alla kärnverksamheter i längden.
Något som du bör vara beredd på som kommunchef är att du ibland får leverera tråkiga besked. I kommunen finns det alltid en budget att förhålla sig till. Det betyder att du hela tiden måste prioritera och välja bort saker. Det kan betyda att du får möta missnöjda både medarbetare och boende i kommunen. Om du är en bra ledare med rätt verktyg kommer det vara lättare att hantera dessa situationer.